“Bohemian” ක්‍රේම්බිජ් ශබ්දකෝෂයට අනුව 'බොහිමීයානු' යනු කලාත්මක හා අසාමාන්‍ය දේ කෙරෙහි උනන්දුවක් දක්වන පුද්ගලයෙක්.

උදාහරණයක් ලෙස කලාව, සංගීතය හෝ සාහිත්‍යය, සහ සාමාන්‍යයෙන් පිළිගත් හැසිරීම් නොසලකා හරින අවිධිමත් ආකාරයට ජීවත් වීමයි.

කලාව සහ බොහීමියානු ජීවන රටාව සැමවිටම සමාන ය. නිර්මාණශීලීත්වයේ මුළුමනින්ම ගිලී සිටින, ප්‍රසිද්ධ බොහීමියානු කලාකරුවන් කලාව ඔවුන්ගේ ආගම ලෙස අර්ථ දක්වා ඇති අතර, ඔවුන් ධනේශ්වර සමාජයේ සම්මුතීන්ට විරුද්ධ නොවන අනුකූලවාදීන් ලෙස පෙනී සිටියහ.

 

බාහීමි 10

‘බොහීමියානුවන්’ යන පදය මුලින් සඳහන් කළේ සාම්ප්‍රදායික සමාජයෙන් පිටස්තරයන් ලෙස සැලකෙන රුමේනියානු ජනයාගේ අප්‍රසාදය නිසා ය. මෙම අර්ථය වේගයෙන් ආදර හැඟීමක් බවට පත්වූ අතර, 19 වන සියවසේ පැරීසියේ ආන්තික හා දුගී කලාකරුවන්, ලේඛකයින්, සංගීතඥයන් සහ නළුවන්ගේ සාම්ප්‍රදායික නොවන ජීවන රටාවන් විස්තර කිරීමට එය භාවිතා කිරීමට පටන් ගත්තේය. සාම්ප්‍රදායික නොවන හෝ සංස්ථාපිත විරෝධී දේශපාලන හෝ සමාජ අදහස් ඇති ඔවුන් මුදල් නොසලකා හැරීම, සම්ප්‍රදායන් හෙළා දැකීම සහ ධනේශ්වර සාරධර්ම හා ජීවිතය ප්‍රතික්ෂේප කළ සල්ලාලයින් ය.

ප්‍රංශ මූලයන්හි ගිලී සිටියද, බොහීමියානු පරමාදර්ශය බොහෝ රටවල් හා සංස්කෘතීන් වෙත පහසුවෙන් මාරු විය. හැඩයන් වෙනස් කිරීම සහ 20 වන සියවසේ බොහෝ කලාත්මක චලනයන් සඳහා පෙළඹවීමක් ඇති කළේය.

බොහීමියාව මානසික තත්වයක් බැවින් කැරලිකරුවන් දිගින් දිගටම සම්මුතීන් නොසලකා හරිමින් නිදහස් ආදරය, සමලිංගික සේවනය, අවජාතක දරුවන්, මත්ද්‍රව්‍ය සහ මත්පැන් පානය කිරීම තුළින් තහනම් දේ ගවේෂණය කළහ. අපි ඔබ වෙත ගෙන එන්නේ විකේන්ද්‍රීය චරිත සහ සාම්ප්‍රදායික නොවන ජීවන රටාවන් ඔවුන්ගේ කලා වෘත්තීන් සලකුණු කළ කලාකරුවන් ය.

 

බොහීමි 5

විසිවන සියවසේ මුල් දශකය තුළ බොහීමියානු- පැරීසියේ ප්‍රමුඛ පෙළේ කලාකරුවන්ගේ සජීවී ජීවිතය ගැඹුරින් පර්යේෂණය කරන ලද කණ්ඩායම් ඔවුන්ගේ චරිතාපදානය නූතනවාදී කලාවේ උපත පිළිබඳ වර්ණවත් ඉතිහාසයක් ඉදිරිපත් කරයි.

Amedeo Modigliani

ඛේදනීය රූපයක්.

අසාමාන්‍ය ඛේදජනක ජීවිතයක් ගත කළ අති දක්ෂ, සමෘද්ධිමත් චිත්‍ර ශිල්පියෙකු වන අමෙඩියෝ මොඩිග්ලියානි ආදර්ශ බොහීමියානු චිත්‍ර ශිල්පියා විය. ඔහුගේ ජීවිතය ධනේශ්වර සමාජයේ දේශපාලන හා සංස්කෘතික ආයතනවලින් හා එදිනෙදා ජීවිතයේ කුරිරුකම්වලින් වෙන්වීමට උත්සාහ කළ නිසා ඔහුගේ ජීවිතය වධ හිංසාවලින් හා හුදෙකලා ජීවිතයක් විය.

බාහීමි 9

සුප්‍රසිද්ධ මොන්ට්මාර්ටර් කැෆේවල නිතර ආගන්තුකයෙකු වූ ඔහු සෑම විටම ලිංගිකත්වය, මත්ද්‍රව්‍ය, මත්පැන් සහ කලාව තුළින් විනෝදය, ආශාව සහ ස්වයං ප්‍රකාශනය අපේක්ෂා කළේය. ඔහුගේ කතාව බොහෝ විට යටපත් වන තරමට නාට්‍යමය හා හොල්මන් කරන ජීවිත කතාවක් සමඟ, මොඩිග්ලියානිගේ ජීවිතය චිත්‍රපටවල දේවල් විය. 1920 දී වයස අවුරුදු 35 දී ඔහු ක්ෂය රෝගය වැළඳී මිය ගියේය.

ඔහුගේ තරුණ හා ගර්භනී අනියම් බිරිඳ වන ජීන් හෙබුටර්න් සමඟ ඔහුගේ අවසන් පැය කිහිපය තුළ අසල්වැසියෙකු විසින් ඔහුව සොයා ගන්නා ලදී. ඔහුගේ මරණයෙන් දින දෙකකට පසු ඇය පස්වන මහලේ ජනේලයෙන් ඉවතට විසිවිය.

ලියනෝර් ෆිනි - 'ඉට් ගර්ල්'

Leonor Fini - The 'It Girl'

පිරිමි ආධිපත්‍යය දරන ප්‍රංශ සර්ලයිලිස්ට් ව්‍යාපාරයේ (surrealist movement) කාන්තාවන් කිහිප දෙනාගෙන් එක් අයෙකු වන ආර්ජන්ටිනාවේ උපන් චිත්‍ර ශිල්පියෙකු වන ලියනෝර් ෆිනි 20 වන සියවසේ මුල් භාගයේදී පැරිසියානු කලා ලෝකය පාලනය කළේය.

බාහීමි 7

සැල්වදෝර් ඩාලි, මැක්ස් අර්න්ස්ට්, පිකාසෝ සහ හෙන්රි කාටියර්-බ්‍රෙසන් වැනි එකම කවයන් තුළ දිවෙන මෙම බොහීමියානු 'ඉට් ගර්ල්' ඇයගේ කැපී පෙනෙන සුන්දරත්වය, බුබුලු චරිතය, චමත්කාරජනක විලාසය සහ ජීවිතය පිළිබඳ ලිබරල් අදහස් සඳහා ප්‍රසිද්ධියක් උසුලයි. වෘත්තීය කලාත්මක පුහුණුවක් නොමැති ඇය දර්ශන ප්‍රකාශ කිරීමට කලාව භාවිතා කළාය.

 

පැබ්ලෝ පිකාසෝ කාන්තාවන්ගේ රසිකයෙක් සහ අබ්සින්ත

Pablo Picasso - A Fan of Women and Absynthe

පැබ්ලෝ පිකාසෝ ස්පාඤ්ඤයේ සිටියදී, ජනප්‍රිය ආපනශාලාව සහ ගණිකා නිවාසය වන එල්ස් ක්වාට්‍රේ ගැට්ස් (Els Quatre Gats) වෙත නිතර ආගන්තුකයෙකු වූ නමුත් ඔහුගේ සැබෑ බොහීමියානු ජීවිතය ආරම්භ වූයේ 1900 දී පැරීසියේ මොන්ට්මාර්ටර් (Montmartre) හිදී ය.

 

බාහීමි 13

පැරීසියේ මෙම රස්තියාදුකාර කාර්තුවේ ශිල්පීන්, කර්මාන්තශාලා සේවකයින්, වෙළඳුන්, සුළු අපරාධකරුවන්, රංගන ශිල්පීන් සහ ගණිකාවන් සඳහා සත්කාරකත්වය සපයන ලදී. පිකාසෝ ඇබ්සින්ටේ නම් පානයට ඇබ්බැහි වූ අතර එය ඔහුගේ කාලයේ සිටි බොහෝ ප්‍රසිද්ධ චිත්‍ර ශිල්පීන්ගේ ආභාෂය ලැබීය. Le Bateau-Lavoir හි ලී බැරැක්ක වෙත ගිය පසු, ඔහුගේ නව කෞතුකාගාරය වන ප්‍රනාන්දු ඔලිවියර් (Fernande Olivier) මුණගැසුණි.

පිකාසෝ සිය ගණනක් කාන්තාවන් සමඟ කටයුතු කළ නමුත් ඔහුගේ කලාත්මක වර්ධනයේ තීරණාත්මක උත්ප්‍රේරකයක් වූයේ කාන්තාවන් හත් දෙනෙකු පමණි. ඔවුන්ගෙන් දෙදෙනෙක් සිය දිවි නසා ගත් අතර දෙදෙනෙක් පිස්සු වැටුණි. ඔහු තෝරාගත් පරිදි නිදහස ලබා ගත්තේය, ඔහුගේ ජීවිතයේ පසුකාලීන අවස්ථා වලදී පවා. රාත්‍රී භෝජන සංග්‍රහයක් පවත්වමින් සිටියදී ඔහු මිය ගිය අතර ඔහුගේ අවසාන වචන වූයේ: 'මට බොන්න, මගේ සෞඛ්‍යයට බොන්නෙ. ඔයා දන්නවා මට තවදුරටත් බොන්න බැහැ කියලා. '

ෆ්‍රැන්සිස් බේකන් - ජීවිතයට උපරිමයෙන් ජීවත්වීම

Francis Bacon - Living Life to the Fullest

සුප්‍රසිද්ධ බ්‍රිතාන්‍ය චිත්‍ර ශිල්පියෙකු වන ෆ්‍රැන්සිස් බේකන් සිය ජීවිතය උපරිම ලෙස ගත කළේය. ඔහු දිනකට කිහිප වතාවක් විශාල ආහාර අනුභව කළේය, ඔෞෂධ (drugs) අධික ලෙස පානය කළේය. ඔහු සොහෝහි (Soho’s) මත්පැන්හල්වල සහ පානීය සමාජ ශාලාවල නිතිපතා සේවය කළ අතර 1948 දී සුප්‍රසිද්ධ කොලනි කාමර සමාජයේ (Colony Room Club) සාමාජිකයෙක් විය. එය සීමිත බලපත්‍ර නීති තිබියදීත් දිවා ආහාරය සිට රාත්‍රිය දක්වා පානය කිරීමට අවසර දුන් පුද්ගලික සමාජයකි.

 

බොහීමි 14

ඔහුගේ මෙම මැරතන් තරගය රාත්‍රිය පුරා පැවතුණි, ඔහු සමඟ නැවතී බොන්න කියා මිතුරන්ගෙන් අයැද සිටියේය. ඔහු පෙනෙන සෑම කෙනෙකුටම බීම මිලදී ගන්නා අතර ජීවිතයේ අර්ථ විරහිතභාවය පිළිබඳව දීර්ඝ සංවාදවල නිරත විය. ඔහු රාත්‍රියේදී අධික ලෙස මත්පැන් පානය කළද, ඔහු උදේ අවදි වී පැය කිහිපයක් තීන්ත ආලේප කළේය.

ඔහු කියා සිටියේ මත්පැන් පානයෙන් තමාට ලිහිල් වූ බවත්, හැන්ගෝවර් මගින් ඔහුගේ මනස ශක්තියෙන් හා පැහැදිලිකමකින් පිරී යන බවත්ය. එක් අවස්ථාවක ඔහු සමාජ ශාලාවේ බාර්මන්වරයාට පැවසුවේ, 'මම මැරුණු විට, මාව ප්ලාස්ටික් බෑගයක දමා මාවතට විසි කරන්න'. ලෙස ය.

ලූෂන් ෆ්‍රොයිඩ් - ස්ත්‍රීලෝලියෙක්

Lucian Freud - A Womaniser

ෆ්‍රොයිඩ්ගේ පෞද්ගලික ජීවිතය ඔහුගේ පුරාවෘත්තයේ කොටසකි.

 

බාහීමි 12

සිග්මන්ඩ් ෆ්‍රොයිඩ්ගේ මුනුබුරා සහ බ්‍රිතාන්‍යයේ වඩාත් දක්ෂ චිත්‍ර ශිල්පියෙකු වන ලූෂන් ෆ්‍රොයිඩ් ද සොහෝ පානීය සමාජ ශාලාවල සහ මත්පැන්හල්වල (Soho drinking clubs and pubs) නිතිපතා සේවය කළේය. වැඩි කල් නොගොස් ඔහු සූදුවේ නියැලීමට හා මත්පැන් හල්වලට ඇබ්බැහි විය. කුප්‍රකට හා නොසැලකිලිමත් සූදුවක යෙදී සිටින ඔහු බොහෝ විට සිතුවම් සමඟ ඔහුගේ බුකිකරුවන්ට ආපසු ගෙවනු ඇත.

එක් රාත්‍රියක සූදු ක්‍රීඩකයා සහ සංරක්‍ෂක ජෝන් ඇස්පිනාල්ගේ කැසිනෝ ශාලාවෙන් (John Aspinall's casino) ඔහුට ඩොලර් 20,000 ක් අහිමි විය. ණය ගෙවීමට බල කළ ඔහු සිය වනජීවී අභය භූමියේ ඇති ගෝරිලි ලදරුවා ඇස්පිනාල් (Aspinall) පින්තාරු කිරීමට ඉදිරිපත් විය. ඔහු දෙවරක් විවාහ වූ නමුත් ඔහු දරුවන් හතළිහකට පමණ උපත ලබා ඇති බවට කටකතාවක් පවතී.

ෆ්‍රැන්සිස් පිකාබියා- භයානක රාක්ෂයෙක්

Francis Picabia - A Terrible Monster

 

බොහීමි 15

ස්වයං ප්‍රකාශිත ‘භයානක රාක්ෂයෙක්’ වන ෆ්‍රැන්සිස් පිකාබියා විසිවන සියවසේ මුල් භාගයේ හා ඩඩා ව්‍යාපාරයේ (Dada movement) කලාත්මක ඇවන්ගාඩ් හි කැපී පෙනෙන චරිතයකි. ඔහු වෙබර් (Weber) සහ එලිසී මාළිගාවේ(Élysée-Palace) කාලය ගත කළ අතර එහිදී ඔහු සංකේතාත්මක විරෝධී කවියෙකු හා අබිං හා ලෝඩනම් ආදරවන්තයෙකු වූ පෝල්-ජීන් ටූලෙට් (Paul-Jean Toulet) සමඟ ඇසුරු කළේය.

ඔහු ජීවිතය සනිටුහන් කළේ මත්පැන්, මත්ද්‍රව්‍ය සහ ලිංගිකත්වය, පිස්සු සාද සහ ස්නායු ආබාධ සහ ගැඹුරු මානසික අවපීඩනය අතර උණ වැඩ කිරීමෙනි. අවසානයේදී නිව්යෝර්ක්හි පදිංචි වූ විට ඔහුගේ ඇබ්බැහි වීම ගැටලුවක් බවට පත් වූ අතර ඔහුගේ සෞඛ්‍ය තත්වය පිරිහී ගියේය. අවසානයේදී ඔහු තම අපයෝජනයන් ජය ගැනීමට සමත් වූ අතර වයස අවුරුදු 74 දී මිය ගියේය.

අයි විලෙම් ද කූනිං (විමුක්තිදායකයෙකු ලෙස මත්පැන්)

I Willem de Kooning - The Alcohol as a Liberator

 

බොහීමි 3

ඕලන්ද ඇමරිකානු වියුක්ත ප්‍රකාශන ශිල්පියෙකු වන විලෙම් ඩි කූනිං, ඔහු භුක්ති විඳි කීර්තියට ගොදුරු විය. සාද, මත්පැන් හා අනියම් ලිංගික ක්‍රියාවල නිරත විය. ඇමරිකාවේ 50 දශකයේ මුල් භාගයේදී, පැරිසියානු ආපන ශාලාවේ රළු අනුවාදයන්, ක්ලබ් සහ සීඩාර් ටවර්න් වලින් (Club and the Cedar Tavern) මතු විය.

බොහෝ විට ප්‍රචණ්ඩකාරී මත්පැන් පානය කළ පොලොක් (Pollock) සමඟ ඩි කූනිං සීඩාර් වෙත පැමිණියේය. මත්පැන් මුලින්ම දේවානුභාවයෙන් විමුක්තිදායකයෙකු ලෙස සේවය කළ නමුත් එය ඔහුට ගැටලුවක් බවට පත් විය. පසුව වර්ධනය වූ ඇල්සයිමර් රෝගය ඔහුගේ මත්පැන් නිසා ඇතිවූවක් යැයි විශ්වාස කෙරිණි.

 

Reference:

Elena Martinique,2016. 'Famous Artists of the 20th Century Who Knew How to Live,Top Lists, Art History'

 

මධූෂා රණසිංහ

නවතම ලිපි